Instalacja LPG

Instalacje LPG początkowo były rozwiązaniem dla osób szczególnie oszczędnych, które dodatkowo były skłonne pogodzić się z gorszą kulturą jazdy oraz ryzykiem szybszego zużycia silnika. Jednak z czasem rozwiązanie to stawało się coraz popularniejsze. Nic dziwnego – tanie paliwa to wspomnienie, nie ma się co spodziewać, że ceny będą spadać. Autogaz pozwala na bardziej ekonomiczną jazdę w czasach, gdy każda wizyta na stacji benzynowej przyprawia o rozpacz.

Do niedawna liderami oszczędności były diesle. Lecz cena oleju napędowego wciąż idzie w górę, obecnie już się zrównała z ceną benzyny, a niebawem będzie wyższa. LPG zaś jest o połowę tańsze. Jest to ogromna pokusa. Perspektyw oszczędności nie zmienia fakt, że auto na gaz więcej spala na setkę. Po podliczeniu wszystkich kosztów eksploatacja takiego pojazdu nadal jest bardzo korzystna z ekonomicznego punktu widzenia.

Według kalkulacji instalacja LPG zwraca się po przejechaniu od 10 do 20 tysięcy kilometrów. Obliczenia są różne, zależnie od tego o jaki samochód chodzi i co w nim zamontujemy. Można jednak przyjąć, że zwrot nastąpi po kilku latach, jeśli nie jeździmy zbyt dużo. Obecnie na rynku dostępne są już instalacje LPG IV generacji, które dzięki zaawansowanej technologii oraz pełnej synchronizacji z silnikiem pojazdu pozwalają na bardzo komfortową eksploatację i obniżają zużycie gazu.

Osoby, które obawiają się o awaryjność auta na gaz, powinny dać się przekonać po przyjrzeniu się rynkowi samochodów. Otóż coraz więcej producentów umieszcza w swojej ofercie instalacje LPG. Tak jest chociażby w Fiacie, Skodzie, także Volvo planuje powrót do tej praktyki (firma ta już sprzedawała autogaz kilka lat temu, jednak ze względu na małe zainteresowanie, zrezygnowała z tego). Świadczy to o tym, że negatywny wpływ takiego rozwiązania na silniki został zminimalizowany w takim stopniu, iż auto na gaz można bezpiecznie objąć okresem gwarancyjnym.

Poza aspektami ekonomicznymi, instalacja LPG to także ulga dla środowiska. Spalanie gazu wydziela mniej dwutlenku węgla niż spalanie innych rodzajów paliw. To dlatego w wielu zachodnich aglomeracjach komunikacja miejska bazuje na tym rozwiązaniu – jest ono tanie i czyste.

Polacy już dawno docenili auta na gaz. Opcja ta z niszowej zamienia się na coraz powszechniejszą. Obecnie jesteśmy już europejskim liderem, jeśli chodzi o ilość samochodów napędzanych LPG oraz liczbę dystrybutorów. Co znamienne – dystrybucja gazu z rąk małych firm przechodzi w ręce dużych sieci. Widać więc, że tendencja umacniania się LPG jest trwała, skoro inwestują w nią giganci petrobiznesu.

Na dobrych perspektywach, jakie ma autogaz, cieniem się kładą plany Unii Europejskiej. Komisja Europejska zamierza zwiększyć akcyzę na LPG do 400%. Oznaczałoby to wzrost ceny do poziomu około 4 złotych. Na szczęście póki co skończyło się na deklaracjach, żadne działania jeszcze nie zostały podjęte. Poza tym rząd Polski zapowiedział, iż będzie starał się powstrzymać te zmiany. Jest więc szansa, iż instalacje LPG będą coraz popularniejszym rozwiązaniem i pozwolą na obniżenie kosztów eksploatacji samochodu w tych ciężkich czasach.