Audi A3

Audi A3 to kompaktowe auto o luksusowym standardzie wykończenia. Samochód ten zbudowany jest  w oparciu o płytę podłogową Golfa IV, początkowo dostępny był tylko w wersji trzydrzwiowej, a od 1999 roku istnieje również model pięciodrzwiowy. W 2003 roku Audi zaprezentowało nowy model A3, początkowo dostępny również tylko w wersji trzydrzwiowej, jednak już rok później również i czterodrzwiowej. W późniejszych latach A-trójka doczekała się także wersji sportowej S3 oraz kabrioletu.

Standardowe wyposażenie Audi A3 jest dość ubogie, więc osoby które nie wyobrażają sobie życia chociażby bez klimatyzacji, cena takiego samochodu może znacznie wzrosnąć.

» Ile kosztuje ubezpieczenie OC/AC?

Dobra marka, marny wyrób

Audi kojarzy się z niezawodnością, solidnym niemieckim wykonaniem i luksusem. Są to rzeczy, za które warto zapłacić więcej, w przypadku jednak A3 warto się zastanowić kilka razy przed kupnem auta.

Tak jak znajdują się ludzie gotowi wyłożyć grubą gotówkę aby jeździć autem ze stajni Ferrari, tak samo znajdują się fani A-trójki którzy stawiają prestiż jazdy pod znakiem czterech obręczy wyżej niż jakość samego pojazdu.
Audi A3 jest najmniejsze i zarazem najtańsze w porównaniu z innymi modelami dostępnymi pod tym znakiem; i chyba tylko porównanie cenowe powoduje, że model jest wciąż popularny i chętnie kupowany.

Chcąc nabyć nowy samochód mamy podaną cenę z wyposażeniem podstawowym, jest ona do przyjęcia – granica 100 000 zł za nowe Audi jest kwotą, której spodziewają się kupujący – do czasu. Po lepszym zapoznaniu się ze szczegółami wyposażenia standardowego oraz cennikiem dodatkowym ci rozsądniejsi wychodzą z salonu, tudzież opuszczają stronę producenta. Bardziej wytrwali umawiają się na jazdę próbną a desperaci zaczynają przeszukiwać ogłoszenia sprzedaży samochodów używanych. Dlaczego? Bo kupując „luksusowe” auto nie warto iść na kompromis i rezygnować z wyposażenia mającego polepszyć komfort jazdy. Kto wyobraża sobie Audi bez klimatyzacji czy poduszek powietrznych…

Analizując cenniki producentów aut podobnej klasy okazuje się, że przy A-trójce musimy zapłacić dodatkowo za wyposażenie, które bardzo często jest w standardzie u innych. Kwota ta może osiągać nawet 50 000 zł.

Seria Attraction

Silnik Skrzynia biegów Cena (zł)
1,2 TFSI 6 biegów/S tronic

82 500 – 91 200

1,4 TFSI 6 biegów/S tronic

90 500 – 98 800

1,8 TFSI 6 biegów/S tronic

101 600 – 112 600

1,6 TDI DPF 5 biegów/S tronic

92 400 – 105 100

2,0 TDI DPF 6 biegów/S tronic

101 300 – 114 600

Seria Ambition

Silnik Skrzynia biegów Cena (zł)
1,2 TFSI 6 biegów/S tronic

86 600 – 98 200

1,4 TFSI 6 biegów/S tronic

96 400 – 104 700

1,8 TFSI 6 biegów/S tronic

107 500 – 118 500

2,0 TFSI S tronic

121 100 – 132 000

1,6 TDI DPF 5 biegów/S tronic

98 300 – 110 900

2,0 TDI DPF 6 biegów/S tronic

107 200 – 120 500

Seria Ambiente

Silnik Skrzynia biegów Cena (zł)
1,2 TFSI 6 biegów/S tronic

89 300 – 97 900

1,4 TFSI 6 biegów/S tronic

96 200 – 104 400

1,8 TFSI 6 biegów/S tronic

107 300 – 118 200

1,6 TDI DPF 5 biegów/S tronic

98 100 – 110 600

2,0 TDI DPF 6 biegów/S tronic

107 000 – 120 300

Audi S3

Audi A3

Silnik Skrzynia biegów Cena (zł)
2,0 TSFI quattro 6 biegów/S tronic

148 100 – 156 600

Sportback 2,0 TSFI quattro 6 biegów/S tronic

153 300 – 161 700

Używana alternatywa

Przy bardzo wysokich cenach nowych A-trójek bardzo atrakcyjnie zaczynają wyglądać samochody używane. Modele, które spotykamy najczęściej pochodzą oczywiście bezpośrednio z Niemiec. Dość popularnym rocznikiem jest 1997 czyli jeden z pierwszych. Ogromnym plusem jest tutaj cena zaś minusem wygląd zewnętrzny. Niestety ale jeśli chodzi o A3 na pierwszy rzut oka widać czy auto jest nowe czy stare – nowocześniej wyglądające modele można spotkać dopiero od 2003 roku a naprawdę dobrze wyglądające auto będzie pochodzić z 2008 roku (po faceliftingu, jaki zafundował mu producent).

Najstarsze modele Audi A3 można kupić za śmieszne pieniądze, ale często auto nie nadaje się już do użytku a jego remont zwyczajnie nie jest opłacalny. Za modele z 2008 roku i nowsze trzeba zapłacić tyle co za świetnie wyposażony nowy samochód innego producenta.

Dlaczego właściciele A3 łysieją?

Przez pierwsze lata użytkowania nowej A-trójki w zasadzie samo z siebie nic się powinno zepsuć więc właściciel ponosi tylko koszty związane z utrzymaniem samochodu – benzyna (niestety A-trójka lubi dobrze się napić), ubezpieczenie itd.

Schodki zaczynają się kiedy w samochodzie zepsuje się pierwsza rzecz – drogie części zamienne, droga naprawa. A3 ma to do siebie, że kiedy jeździ niezawodnie to jeździ a kiedy się psuje to na całego – jak w efekcie domina.
I jak tu nie rwać sobie włosów z głowy kiedy utrzymanie samochodu zaczyna być kosztowniejsze niż utrzymanie żony?